Projektowanie etykiet i opakowań kosmetycznych to dziedzina, która dynamicznie się rozwija, podążając za zmieniającym się światem i oczekiwaniami konsumentów. Opakowanie produktu pełni już nie tylko funkcję ochronną, ale także a może przede wszystkim odgrywa znaczącą rolę w procesie świadomego lub podświadomego wyboru produktu spośród tych oferowanych przez konkurencję. Wygląd produktu nabiera szczególnego znaczenia, jeśli myślimy o produktach kosmetycznych. Niezwykle istotnym wydaje się być tutaj spójny przekaz komunikujący w sposób jednoznaczny: „to jest właśnie produkt, który oferuje Ci coś wyjątkowego i unikalnego, coś o bardzo wysokiej, jakości, za co warto zapłacić określoną cenę”. W ostatnich latach w obszarze projektowania oraz kreacji nowych etykiet i opakowań produktów na znaczeniu zyskały trzy kluczowe trendy: prostota, ekologia i personalizacja.
„Mniej znaczy więcej” … prostota to trend, który widoczny jest w wielu dziedzinach życia, w tym również w projektowaniu etykiet i opakowań kosmetycznych. Konsumenci coraz częściej poszukują produktów, które są łatwe w obsłudze i zrozumieniu. Prostota dotyczy zarówno samego kształtu i wyglądu opakowania, jak i informacji, które znajdują się na etykiecie. Etykiety zamieszczane na produktach powinny być czytelne i zawierające wszystkie niezbędne informacje. Nie oznacza to oczywiście rezygnacji z koloru czy delikatnych form uszlachetnień tak popularnych i pożądanych w sektorze beauty, jednakże warto zachować umiar przy tworzeniu projektów wykorzystujących różne techniki zdobienia.
Prostota: Opakowania kosmetyków często mają prosty, minimalistyczny kształt. Etykiety są czytelne i zawierają tylko najważniejsze informacje.
„Ekologicznie poprawni” … ekologia to kolejny trend, który ma coraz większe znaczenie w projektowaniu etykiet i opakowań kosmetycznych. Konsumenci coraz bardziej świadomi są wpływu, jaki ich zakupy mają na środowisko. Dlatego producenci kosmetyków coraz częściej stawiają na opakowania wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu lub nadających się do ponownego przetworzenia. Firmy coraz częściej skłaniają się ku zmniejszeniu gramatury opakowań bądź ich wielkości. Wszystkie te działania związane są z faktem, iż jak wskazują badania ponad połowa ankietowanych konsumentów deklaruje, że aspekt ekologiczny opakowania jest ważnym kryterium przy wyborze produktu. Dlatego też niezwykle istotne jest, aby przy tworzeniu nowych kreacji etykiet i opakowań kierować się między innymi zasadami ekoprojektowania.
Ekologia: Opakowania kosmetyków coraz częściej wykonane są z materiałów pochodzących z recyklingu lub nadających się do recyklingu. Opakowania są również coraz mniejsze, aby ograniczyć ilość odpadów.
„Jesteś wyjątkowy” … personalizacja to trend, który pozwala producentom kosmetyków wyróżnić się na tle konkurencji i dotrzeć do konkretnej grupy docelowej. Personalizacja może dotyczyć zarówno samego kształtu i wyglądu opakowania, jak i informacji, które znajdują się na etykiecie. Personalizację etykiet umożliwił głównie rozwój druku cyfrowego, który stworzył możliwości realizacji niewielkiej ilości etykiet zachowując przy tym zasadę optymalizacji kosztowej. W świecie produktów kosmetycznych personalizacja związana jest przede wszystkim z dostosowaniem właściwości danego produktu do konkretnej grupy lub wręcz konkretnego odbiorcy. Niemniej warto wspomniane indywidulane podejście do konsumenta przełożyć również na projekt etykiet czy opakowań, które będą unikalne i niepowtarzalne, a klient nabywając danych artykuł poczuje, że jest wyjątkowy. Warto wspomnieć, iż obecny rozwój technologii druku cyfrowego umożliwia realizacje produkcji indywidulanych projektów wykorzystujących formy uszlachetnień dotychczas dostępne tylko w technologii fleksograficznej.
Personalizacja: Opakowania kosmetyków mogą być personalizowane w taki sposób, aby odpowiadać indywidualnym potrzebom i preferencjom klientów. Na przykład etykieta może zawierać imię, zdjęcie, osobistą dedykację dla klienta lub informacje o jego preferencjach.
Oczywiście nie wszystkie trendy będą pasowały do każdego produktu i każdej marki. Ważne jest, aby dobrać odpowiednie rozwiązania, które będą odpowiadać zarówno potrzebom klientów, jak i celom biznesowym firmy.
Drukarnia Aniflex jako doświadczony producent od wielu lat działający w branży etykiet samoprzylepnych doradzimy oraz przygotujemy projekt, który będzie jednocześnie podążał za obowiązującymi trendami jak i spełniał oczekiwania klienta względem design`u. Zapraszamy do kontaktu.