Farba termochromowa

Minione lata to czas przemian w podejściu producentów do tego jak finalnie ma wyglądać ich produkt. Zmiany te związane są z rozwojem trendu wykorzystującego personalizację w projektowaniu etykiet i opakowań. Analizując działania marketingowe prowadzone przez światowe marki mające na celu wypromowanie produktu poprzez zastosowanie personalizacji opakowania można zaobserwować, iż niepowtarzalny design produktu staje się bodźcem do podjęcia decyzji o zakupie.

Czym jest personalizacja etykiet i opakowań

Mianem personalizacji określa się nadanie niepowtarzalnego wyglądu etykiecie bądź opakowaniu poprzez naniesienie na projekt elementów wpływający na jego wyjątkowy, osobisty charakter. Ostatnie lata stanowią niezwykle dynamiczny postęp w dziedzinie możliwości personalizowania produktów.

Jednym ze sposobów na stworzenie oryginalnego wyglądu jest zastosowanie oprogramowania udostępnionego w 2014 roku przez producenta maszyn drukujących firmę Hewlett-Packard. Wprowadzone na rynek HP SmartStream Designer w skład, którego wchodzą HP Mosaic oraz HP Collage umożliwia wygenerowanie niezliczonej ilości wzorów na podstawie jednego pliku graficznego. Międzynarodowe koncerny jak Coca-Cola czy Budweiser doceniły ogrom korzyści związanych z wykorzystaniem oprogramowania. Produkty oznakowane etykietami zaprojektowanymi przy użyciu HP MOSAIC nie tylko sprzedały się w rekordowym tempie, ale także przyczyniły się do wzrostu zainteresowania napojami. Klienci, którzy nabyli niepowtarzalne opakowanie zamieszczali w mediach społecznościowych zdjęcia oraz firmy z zakupionymi produktami

HP MOSAIC jest idealnym rozwiązaniem dla stworzenia akcji marketingowej opartej na indywidualnym podejściu do Klienta, a wszystko to dzięki algorytmowi generującemu zmienne dane w obszarze obrazów oraz tekstów, z zachowaniem możliwości nanoszenia zmian do otrzymanych projektów. Przy pomocy HP SmartStream Designer możemy stworzyć wyjątkowe kreacje etykiet czy opakowań elastycznych.

Znaczenie personalizacji przy wyborze produktu przez Klienta

Personalizacja etykiet i opakowań jest niezwykle istotna, ponieważ stanowi niezawodny sposób na zwrócenie uwagi. W chwili obecnej konkurencja na rynku jest na tyle duża, że bez odpowiednio przygotowanego projektu etykiety bądź opakowania ciężko jest wyróżnić się i przyciągnąć wzrok kupującego. Dlatego też niezwykle ważne jest podejmowanie śmiałych decyzji, dzięki którym wygląd naszego produktu wyjdzie poza standardowe wzorce panujące na rynku. Ponadto należy zwrócić uwagę, że zarówno wygląd opakowania jak i samo jego wykonanie w dużej mierze wpływają na wizerunek marki i tego, w jaki sposób jest ona postrzegana przez Klienta.

Wpływ etykiet i opakowania na wizerunek marki

Wprowadzając własną markę należy zdać sobie sprawę, że jednym z najtrudniejszych zadań, jakie nas czeka będzie podejmowanie decyzji, które przyczynią się do budowania dobrego wizerunku, dzięki któremu nasza marka stanie się rozpoznawalna i będzie wzbudzać pozytywne emocje. Warto zauważyć, że jednym ze składników mających wpływ na odbiór produktu są właśnie etykiety samoprzylepne, dlatego też niezwykle istotne jest, aby ich wygląd nie tylko przyciągał uwagę, ale również wpływał na pozytywny odbiór marki.

O czym powinno informować opakowanie produktu?

Projektując etykietę na opakowanie należy zwrócić uwagę nie tylko na grafikę, kolorystykę i treści reklamowe. Należy zadbać również o to, aby etykieta samoprzylepna z nadrukiem stanowiła źródło najważniejszych dla klienta informacji o produkcie, umieszczenie część z nich związane jest między innymi z wymogami prawnymi. W większości przypadków do treści, które należy zamieścić na opakowaniu zalicza się:

  • nazwę;
  • wykaz składników;
  • zawartość netto;
  • data minimalnej trwałości (ewentualnie termin przydatności);
  • warunki przechowywania lub przygotowania;
  • dane producenta i dystrybutora.

Jednakże warto podkreślić, iż dla niektórych z branż określane są dodatkowe przepisy związane z oznakowaniem opakowań. Przykładem może być branża spożywcza, w której wg obowiązujących przepisów prawnych minimalna wielkość czcionki na opakowaniu to 1,2 mm z zastrzeżeniem, że dla opakowań poniżej 80 cm2 powierzchni wartość tą można obniżyć do 0,9 mm. Ponadto wg przepisów na produkcie powinny się również znaleźć dodatkowe informacje związane z:

  • wykazem wszelkich składników lub substancji pomocniczych powodujących alergie lub reakcje nietolerancji – informacje te powinny wyróżniać się w składzie, np. poprzez użycie innej czcionki, koloru bądź zamieszczeniu na innym tle;
  • kraj lub miejsce pochodzenia;
  • instrukcja użycia, w przypadku gdy w razie braku takiej instrukcji odpowiednie użycie danego środka spożywczego byłoby utrudnione;
  • w odniesieniu do napojów o zawartości alkoholu większej niż 1,2% objętościowo, rzeczywista zawartość objętościowa alkoholi;
  • informacja o wartości odżywczej (od grudnia 2016r.).

Innym przykładem jest branża farmaceutyczna. Opakowania produktów leczniczych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia powinny zawierać dodatkowo:

  • informacje niezbędne do prawidłowego stosowania produktu leczniczego;
  • nazwy produktu leczniczego w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
  • skład jakościowy i ilościowy substancji czynnej;
  • postać farmaceutyczna i jej zawartość w opakowaniu;
  • określenie terminu ważności po otwarciu opakowania;
  • numer serii;
  • piktogramy znaku drogowego zakazującego oraz ostrzegawczego;
  • nazwę produktu leczniczego w systemie Braille’a.

Wskazane rozporządzenie określa również minimalną czcionkę, której wysokość w tym przypadku powinna wynosić 1,4 mm, z odstępem między wierszami wynoszącym co najmniej 3 mm. Należy również pamiętać, iż w przypadku produktów leczniczych, gdzie ze względu na wielkość opakowania utrudnione jest zastosowanie określonej czcionki producent zobowiązany jest do podjęcia działań związanych ze zwiększeniem powierzchni oznakowania poprzez wydłużenie bądź poszerzenie etykiety albo obrót tekstu o 90°.

Zleć specjalistom przygotowanie etykiet samoprzylepnych

Wykorzystywanie atrakcyjnych etykiet samoprzylepnych z nadrukiem pomoże wypromować markę, a także wyróżnić ją na tle konkurencji. Dlatego też niezwykle ważne jest aby zwrócić uwagę nie tylko na prawidłowe przygotowanie projektu, ale również na to komu powierzamy realizację produkcji. Spółka Aniflex jako doświadczony producent etykiet samoprzylepnych dzięki użyciu nowoczesnych technik druku, jest w stanie podjąć się realizacji nawet najbardziej wymagającego zlecenia. Ponadto dzięki oferowaniu rozwiązań związanych z drukiem w technologii cyfrowej możemy zaproponować oraz zrealizować zamówienia wykorzystujące personalizację, jako sposób na niepowtarzalny wygląd etykiety bądź opakowania.