Regulacje prawne związane z gospodarką opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.

Trendy w zakresie społecznej eko-odpowiedzialności producentów produktów kosmetycznych, spowodowały wzrost zainteresowania i zapotrzebowania na opakowania bardziej przyjazne środowisku. Producenci opakowań i etykiet muszą sprostać wymaganiom z zakresu skutecznego i ekologicznego znakowania produktów przy jednoczesnym zachowaniu właściwości i funkcji jakie powinno spełniać opakowanie.

Regulacje prawne, a także umowne zasady związane z projektowaniem eko-opakowań i systemów pakowania wskazują, że w zakresie tym należy:

– dobierać materiały i formy konstrukcyjne opakowań tak, by nie stanowiły one przeszkody w recyklingu

– stosować ograniczoną ilość materiałów opakowaniowych tj. PE, PP, PET, PS, PVC w branży spożywczej, kosmetycznej, chemii gospodarczej

– unikać nadmiernej ilości zdobień

– unikać pełnego barwienia i ciemnych kolorów

– stosować surowce z myślą o zamkniętej pętli recyklingu

– uwzględniać możliwości wykorzystania materiałów z recyklingu

– uwzględniać dostępne systemy zbiórki i segregacji oraz technologie recyklingu.

Należy przy tym zaznaczyć, że najłatwiejsze dla recyklingu są opakowania wykonane z wartościowego, w miarę możliwości jednorodnego materiału oraz takie gdzie wszelkie dodatkowe elementy w postaci na przykład etykiet czy zakrętek nie utrudniają ponownego przetworzenia. Mówiąc o trendach rynkowych z zakresu opakowań przyjaznych środowisku producenci branży kosmetycznej poszukują przede wszystkim:

– rozwiązań opakowaniowych certyfikowanych, pochodzących z odpowiedzialnych źródeł (np. z kontrolowanych plantacji), ze źródeł odnawialnych, tych pochodzących z recyklingu, z zawartością surowców z recyklingu, tych lżejszych i „odchudzonych” oraz biopochodnych i biodegradowalnych.

Ekologiczne rozwiązania etykietowe

 

Jedną ze składowych opakowania kosmetycznego jest jego etykieta. Producenci etykiet, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, włączają do oferty materiały etykietowe, sprzyjające eko-projektowaniu opakowań kosmetycznych. Należą do nich między innymi materiały samoprzylepne:

– wspomagające powtórne użycie opakowania

– zredukowane

– wspomagające recykling

– z zawartością surowców z recyklingu

– ze źródeł odnawialnych.

Materiały wspomagające powtórne użycie opakowania to te, które maksymalizują możliwości recyklingu opakowań szklanych zwrotnych i jednorazowych, a tym samym umożliwiają łatwe usunięcie etykiety w procesie recyklingu i powtórne wykorzystanie danego opakowania. Wśród materiałów zredukowanych (o zredukowanej gramaturze) dostępne są rozwiązania umożliwiające zwiększenie wydajności surowca bez wpływu na wygląd i szybkość aplikacji etykiet. Rozwiązania zredukowane pozwalają na nawinięcie dwukrotnie większej liczby etykiet przy zwiększeniu średnicy rolki o zaledwie 10%. Materiały etykietowe wspomagające recykling opakowania można podzielić na dwie kategorie: pierwsze z nich maksymalizują możliwość uzyskania czystej stłuczki szklanej lub regranulatu PET, drugie umożliwiają łatwe i bezśladowe usunięcie etykiety w procesie recyklingu. Dużym zainteresowaniem producentów branży kosmetycznej cieszą się rozwiązania etykietowe z zawartością surowców z recyklingu. Ich podstawową zaletą i założeniem produkcyjnym jest fakt znacznego ograniczenia zużycia ropy naftowej, wody i energii a także kluczowa rola w gospodarce o obiegu zamkniętym. Warto zaznaczyć, że etykiety produkowane na materiałach samoprzylepnych zawierających elementy z recyklingu, wyglądem podkreślają aspekt środowiskowy etykietowanego produktu. Wśród najczęściej wykorzystywanych rozwiązań w tym zakresie wymienić należy:

– folie polipropylenowe, w których surowiec z recyklingu zajmuje ok 20% całości produktu (zbliżona estetyka do standardowej folii PP z niewielkimi różnicami w przejrzystości i białości materiału)

– folie polietylenowe z 30% domieszką regranulatu z butelek z recyklingu (estetyka folii różni się nieco od standardowej folii PE w zakresie jednorodności surowca)

– materiały papierowe z udziałem pozostałości organicznych z owoców cytrusowych, winogron lub jęczmienia (estetyka surowca zapewnia oryginalne kolory i organiczny, „kraftowy” wygląd etykiety)

– materiały papierowe z 30% udziałem włókiem z recyklingu (estetyką zbliżone do standardowych materiałów papierowych), oferowane w połączeniu z podkładem papierowym z recyklingu.

Mówiąc o materiałach etykietowych wytworzonych ze źródeł odnawialnych warto wspomnieć o tym, że eliminują one lub znacznie ograniczają negatywny wpływ opakowania na środowisko naturalne; wpływają znacząco na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych lub też przyczyniają się do zmniejszenia emisji CO2 dzięki wykorzystaniu biomasy roślinnej. Zawartość surowca organicznego w tego typu materiałach wynosi zwykle w granicach 80% -93%. Materiały etykietowe ze źródeł odnawialnych produkowane są najczęściej z etanolu z trzciny cukrowej, odpadów powstałych podczas wydobycia i cięciu marmuru, z domieszką włókien z konopi czy lnu lub bawełny. Istnieją także rozwiązania, których założeniem jest szybki proces biodegradacji (w warunkach kompostowania przemysłowego). Takim rozwiązaniem są na przykład folie PLA, produkowane z kwasu mlekowego w drodze fermentacji cukru kukurydzianego. Niezwykle duże zainteresowanie wymienionymi rozwiązaniami powoduje, że oferta ekologicznych materiałów opakowaniowych nieustannie się poszerza.

Z tygodnia na tydzień powstają nowe, często innowacyjne rozwiązania ukierunkowane na zrównoważoną gospodarkę opakowaniową. Należy spodziewać się zatem dalszego rozwoju w zakresie pro-środowiskowego projektowania i produkcji etykiet i opakowań dla branży kosmetycznej.