Etykiety samoprzylepne ich funkcje oraz zastosowanie

Każdego dnia, na całym świecie zarówno firmy jak i osoby prywatne stykają się z wszelkiego rodzaju etykietami samoprzylepnymi. Mnogość dostępnych surowców do produkcji etykiet daje możliwość doboru odpowiedniego materiału dla każdego rodzaju produktu. Należy zwrócić uwagę na konieczność zastosowania materiałów o określonej specyfice dla poszczególnych branż działających na rynku. Przykładem może być branża spożywcza, która poprzez objęcie ścisłymi normami prawnymi wymaga, aby stosowane farby, lakiery czy kleje charakteryzowały się niskim poziomem migracji.

Najczęstszymi technologiami wykorzystywany do zadruku etykiet są druk cyfrowy, fleksograficzny bądź technologia łącząca oba druki nazywana hybrydową, dzięki czemu istnieje możliwość dobrania odpowiedniego druku w zależności, od rodzaju etykiet, wielkości nakładu czy rodzaju zastosowanych zdobień.

Spośród dostępnych rodzajów etykiet samoprzylepnych można wyróżnić kilka, które poza realizacją podstawowej funkcji, jaką jest informowanie klienta o właściwościach produktu, spełniają dodatkowe zadania. Wśród nich wyróżnić można etykiety:

– pell-off, stosowanych w momencie, kiedy pojawia się konieczność naniesienia na etykiecie większej ilości informacji, a standardowy zadruk jednostronny to uniemożliwia;

– zapachowe, odnajdują zastosowanie głównie w branży kosmetycznej;

– z nadrukiem Barille`a, wykorzystywane w branży farmaceutycznej i kosmetycznej dla oznakowania produktów, które wymagają skutecznej identyfikacji przez osoby niewidome lub niedowidzące;

– zabezpieczające, wykorzystywane przez firmy farmaceutyczne oraz producentów elektroniki;

– strukturalne, stosowane w dużej mierze dla podkreślenia walorów estetycznych produktu; etykiety z fakturą nadają bardziej prestiżowego wyglądu;

Umieszczanie etykiet na opakowaniu wiąże się nie tylko z przekazaniem niezbędnych informacji dotyczących samego produktu. Spełniają one istotną rolę w działaniach promocyjnych firmy, a tym samym stanowią ważny element kampanii marketingowych producentów. Niejednokrotnie konsument kojarząc etykietę opakowania już z daleka dostrzega produkt na sklepowej półce.

Z jakich elementów składa się etykieta samoprzylepna?

Najczęściej spotykana konstrukcja etykiety samoprzylepnej składa się z trzech warstw: podkładowej, kleju oraz materiału wierzchniego. W chwili obecnej, w każdym z wymienionych obszarów można wyróżnić materiały standardowe oraz grupę materiałów pro-środowiskowych mniej oddziaływujących na środowisko naturalne.

Wśród etykiet foliowych największy udział ma folia polipropylenowe oraz folia polietylenowa, jednakże w ostatnim czasie producenci materiałów etykietowych skupili uwagę na zaoferowanie ekologicznej alternatywy. Przyczyniło się to do powstania między innymi folii na bazie benzyny Bio-Verno będącej produktem w 100% drewnopochodnym, czy też folii polietylenowej złożonej w 80% z roślinnych surowców odnawialnych. W dobie rozpowszechniania się trendu pro-ekologicznego możliwość zastosowania etykiet mniej oddziaływujących na środowisko dała producentom szanse na podjęcie działań zmierzających ku poprawie stanu środowiska naturalnego. W materiale wierzchnim coraz częściej można też spotkać się z produktami wytworzonymi na bazie surowców odnawialnych.

Drugim elementem składowym etykiety jest warstwa kleju. W tym miejscu warto zaznaczyć, że wśród najczęściej stosowanych klejów można wyróżnić substancje produkowane na bazie akrylu czy kauczuku. Należy nadmienić w tym miejscu o wprowadzonych na rynek klejach charakteryzujących się wysokim poziomem zmywalności, dzięki czemu wspomagają one przeprowadzenie procesów recyklingu.

Ostatnią warstwę stanowi warstwa podkładowa gdzie poza materiałami standardowymi można spotkać półprodukty z domieszką surowców pochodzących z recyklingu bądź tzw. materiały odchudzone.

Oferta dostosowana do indywidualnych potrzeb

Jeżeli szukasz wyrobu charakteryzującego się wysoką, jakością, skorzystaj z naszej oferty. Jesteśmy drukarnią, która od wielu lat z powodzeniem funkcjonuje na rynku etykiet samoprzylepnych. Dzięki szerokiej gamie dostępnych materiałów oraz zaawansowaniu zaplecza technologicznego możemy zaoferować nalepki, które są odporne na warunki atmosferyczne, wodę, promienie UV czy wpływ czasu, zachowując przy tym swój pierwotny wygląd.

Ze względu na posiadane wieloletnie doświadczenie w dziedzinie druku cyfrowego, sitodruku oraz druku fleksograficznego, jesteśmy w stanie sprostać nawet najbardziej złożonym projektom etykiet samoprzylepnych.