etykieta

Etykieta produktu to nie tylko element wizualny, który przyciąga wzrok konsumenta, ale przede wszystkim źródło cennych informacji o produkcie. W zależności od rodzaju artykułu etykiety muszą spełniać określone wymagania prawne i zawierać konkretne dane. W tym wpisie przyjrzymy się temu, co powinny posiadać nadruki produktów spożywczych, kosmetycznych oraz farmaceutycznych. Omówimy również regulacje prawne obowiązujące w Polsce, a także znaczenie etykiet dla konsumentów.

Z tego wpisu dowiesz się o

Etykieta produktu – co powinna zawierać?

Produkty spożywcze

Druk etykiet do żywności to proces, który obejmuje nanoszenie grafiki i tekstu na różnego rodzaju podłoża. Jest to nie tylko kwestia estetyczna, ale również informacyjna. Dane te pomagają konsumentowi dokonywać świadomego wyboru żywieniowego. Kluczowe dla nadruku elementy to przede wszystkim nazwa produktu i jego skład. Klient musi również mieć dostęp do dokładnego opisu użytych substancji, wymienionych w kolejności malejącej według masy. Etykieta artykułów spożywczych posiada też tabelę z wartościami odżywczymi – kalorie, zawartość białka, tłuszczów, węglowodanów, cukrów, błonnika oraz soli. Data ważności, a także warunki przechowywania to kolejny niezbędnik naklejek.

Etykiety produktów kosmetycznych

Kosmetyki często przykuwają nasz wzrok barwnymi etykietami oraz ich rozmaitymi wzorami – to jeden z głównych celów marketingowych. Oprócz tego naklejki zawierają szczegółowe, ważne informacje. Jakie? Każdy klient musi być świadomy tego, co nakłada na swoją skórę i czy jest to bezpieczne. Dlatego etykieta musi zawierać nazwę produktu, a także jego funkcje – wyraźne określenie, czym jest oraz do czego służy, np. krem nawilżający do twarzy. Pozostałe informacje to lista składników, data ważności i numer partii pozwalający na identyfikację serii produkcyjnej. Obowiązkowa jest również instrukcja użytkowania, jak też różnego rodzaju ostrzeżenia – np. unikać kontaktu z oczami lub tylko do użytku zewnętrznego.

Etykiety leków

Leki obowiązkowo muszą być oznakowane. Wymagają szczególnie precyzyjnych i zgodnych z normami opisów, aby zapewnić bezpieczeństwo pacjentom, którzy je stosują. Na etykiecie oprócz nazwy i składu powinna znaleźć się również instrukcja ich dawkowania, spis przeciwwskazań oraz działań niepożądanych lub informacja o skutkach ubocznych, ale też data ważności czy warunki przechowywania leku. Przestrzeganie tych wskazówek jest niezbędne do zapewnienia, że preparat będzie działał zgodnie z przeznaczeniem.

Etykiety na towary a prawo

W Polsce regulacje dotyczące etykietowania artykułów są określone przez kilka aktów prawnych, w tym ustawy oraz rozporządzenia na poziomie krajowym, a także unijnym.

  • Dla produktów spożywczych podstawowym dokumentem jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011.
  • Kosmetyki obowiązuje Rozporządzenie (WE) nr 1223/2009,
  • Leki są regulowane przez prawo farmaceutyczne oraz wytyczne Europejskiej Agencji Leków (EMA).

Warto pamiętać o tym, że producent jest zobowiązany do udzielenia konsumentowi jasnych informacji o swoim wyrobie. Dzięki temu każdy posiada niezbędną wiedzę na temat danego artykułu i może go używać w bezpieczny sposób.

etykiety
etykiety
etykiety

Powody, dla których drukuje się etykiety

Dlaczego drukowanie etykiet jest ważne? Odgrywają one bowiem kluczową rolę w ochronie konsumentów. Dostarczają niezbędnych informacji, które pozwalają na świadome zakupy i właściwe korzystanie z produktów. Oto kilka powodów:

  • bezpieczeństwo – informacje o składnikach, alergenach, przeciwwskazaniach i działaniach niepożądanych pomagają uniknąć reakcji alergicznych czy innych problemów zdrowotnych,
  • transparentność – proste, czytelne etykiety budują zaufanie konsumentów do producentów oraz dystrybutorów,
    spełnienie wymogów prawnych – zgodność z regulacjami prawnymi zapobiega karom, a także wycofaniu produktów z rynku,
  • świadome wybory – wszelkiego rodzaju dane, np. o wartościach odżywczych czy składnikach, umożliwiają wybór produktów odpowiadających indywidualnym potrzebom i preferencjom,
  • instrukcje użytkowania – w przypadku leków lub kosmetyków właściwe stosowanie jest istotne dla skuteczności, ale przede wszystkim bezpieczeństwa zdrowia czy życia.

Zadruk etykiet na produkty to nieodzowny element procesu ich wytwarzania. Dla nas – jako konsumentów – jest on równie ważny. Dzięki niemu mamy możliwość czytania treści z naklejek podczas codziennych zakupów czy korzystania z różnych artykułów. To sprawia, że czujemy się bezpieczniej i pewniej, wybierając towary odpowiadające naszym zapotrzebowaniom oraz oczekiwaniom.

Odpowiednia etykieta jest konieczna, aby producent mógł wprowadzić artykuł na rynek. Ponadto oznakowanie produktu to niezwykle ważny element opakowania. Już sam projekt powinien uwzględniać biznesowe cele firmy, a także grupę docelową, do której ma trafić towar. Sam opis to jedno, ale jak wiadomo – wygląd etykiet i spójność wizualna z innymi materiałami promującymi dane przedsiębiorstwo są niezbędne do budowania silnej oraz rozpoznawalnej marki. Dzięki temu wszystkie materiały marketingowe tworzą jednolitą całość, wpływając tym samym na skuteczną strategię brandingową.