Druk termiczny bez podkładu stanowi ekologiczną alternatywę dla tradycyjnych, samoprzylepnych materiałów etykietowych. Ta zaawansowana technologia rewolucjonizuje sposób, w jaki nalepki i oznaczenia są aplikowane na różnego rodzaju artykuły. Proces ich produkcji różni się nieco od znanych nam tradycyjnych metod offsetowych czy fleksograficznych, co czyni go szczególnie atrakcyjnym do wielu zastosowań. Jakich? Dowiesz się z tego wpisu. Zapraszamy do lektury!
Z tego wpisu dowiesz się o
Druk termiczny bez podkładu – jak wygląda proces jego produkcji?
Gdzie stosuje się druk termiczny bez podkładu?
Technologia druku termicznego bez podkładu znajduje szerokie zastosowanie w wielu branżach. Głównie w sytuacjach, w których potrzebujemy szybkiego i skutecznego sposobu na wydrukowanie etykiet bez użycia atramentu czy tonera. Ze względu na swoją prostotę oraz ekonomiczność stosuje się go w kasach fiskalnych albo terminalach płatniczych, np. do wydruku paragonów lub potwierdzeń transakcji, ale nie tylko.
W sektorze transportu oraz logistyki firmy używają drukarek termicznych bez podkładu do tworzenia etykiet adresowych, towarowych czy kodów kreskowych na paczkach i przesyłkach.
W szpitalach oraz placówkach opieki zdrowotnej termiczny druk etykiet jest wykorzystywany do robienia naklejek na probówkach laboratoryjnych, identyfikacyjnych dla pacjentów czy też kodów do rozpoznawania leków.
W przemyśle spożywczym praktycznie każda etykieta na produkcie, w tym na mięsie, nabiale, pieczywie, owocach bądź warzywach jest wykonana w tej technologii.
Wszystkie z powyżej wymienionych sektorów korzystają z druku termicznego bez podkładu ze względu na jego niezawodność, szybkość oraz niskie koszty utrzymania, tj. brak potrzeby wymiany tuszu bądź tonera.
Plusy wykorzystywania druku termicznego bez podkładu
Producenci z rozmaitych branż wykorzystują druk bez podkładu nie bez powodu. Plusów jego użycia jest wiele, a zaliczyć do nich można:
- ekonomiczność – brak potrzeby używania atramentu czy taśmy barwiącej znacznie obniża koszty eksploatacji,
- szybkość – cały proces jest szybki i efektywny, co zwiększa wydajność linii produkcyjnych,
- trwałość – wydruki są odporne na ścieranie oraz działanie warunków atmosferycznych, tj. promieniowanie UV czy wysokie temperatury, zapewniając długotrwały efekt.
Ponadto etykiety termiczne bez podkładu można przycinać na dowolną długość, co jest w stanie obniżyć ostateczny koszt materiału, a także pozwala uniknąć dużej ilości odpadów wynikającej z konieczności utrzymywania laminatów etykietowych o różnych rozmiarach. Zyskujemy wówczas również więcej towaru na rolce, nawet o 30-40% w porównaniu do tradycyjnych nalepek z podkładem.
Niestety oprócz zalet druk ma też kilka minusów. Zaliczają się do nich:
- minimalizm kolorystyczny – termiczny druk na opakowaniach często ogranicza się do barw czarno-białych. Stanowi to znaczne utrudnienie w przypadku, gdy klient potrzebuje kolorowych napisów czy logo na etykietach,
- zależność od materiału – skuteczność druku może się różnić w zależności od rodzaju i powierzchni tworzywa, na którym jest aplikowany,
- wymagania dotyczące papieru – aby uzyskać pożądany efekt konieczne jest użycie specjalnego arkusza, co może być ograniczeniem w niektórych zastosowaniach.
Z uwagi na coraz większe znaczenie kwestii ekologicznych we wszystkich aspektach życia, także biznesu, etykiety termiczne bez podkładu stają się jeszcze bardziej integralnym elementem każdej nowoczesnej branży. Stanowią innowacyjne podejście do znakowania produktów, oferując ekonomiczność, trwałość i szybkość wykonania danego zlecenia. Pomimo ograniczeń, takich jak brak szerokiej gamy kolorystycznej czy używania specjalnego rodzaju papieru, ich zalety przeważają – sprawiają, że jest to technologia warta rozważenia dla osób, które poszukują efektywnego sposobu na precyzyjne oznakowanie produktów lub opakowań. Dzięki takiemu podejściu do druku producenci mogą osiągnąć wysoką jakość naklejek bez konieczności stosowania tradycyjnych materiałów eksploatacyjnych.