Detergenty - trendy na rynku opakowań detergentowych

Wzrost świadomości konsumentów w zakresie eko-odpowiedzialności, regulacje prawne związane z gospodarką opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, a także nacisk na realizację krótkich nakładów produkcyjnych to główne przesłanki warunkujące kształtowanie trendów w obszarze opakowań detergentowych.

W związku z powyższym producenci opakowań i etykiet muszą sprostać wymaganiom z zakresu skutecznego, efektywnego i ekologicznego znakowania produktów przy jednoczesnym zachowaniu właściwości i funkcji jakie powinno spełniać opakowanie.

Detergent w stylu eko?

Wytyczne Komisji Europejskiej w zakresie opakowań wytwarzanych z tworzyw sztucznych, a także umowne zasady związane z projektowaniem eko-opakowań i systemów pakowania wskazują, że w zakresie tym należy:

– dobierać materiały i formy konstrukcyjne opakowań tak, by nie stanowiły one przeszkody w recyklingu

– stosować ograniczoną ilość materiałów opakowaniowych tj. PE, PP, PET, PS, PVC także w branży chemii gospodarczej

– unikać nadmiernej ilości zdobień

– unikać pełnego barwienia i ciemnych kolorów

– stosować surowce z myślą o zamkniętej pętli recyklingu

– uwzględniać możliwości wykorzystania materiałów z recyklingu

– uwzględniać dostępne systemy zbiórki i segregacji oraz technologie recyklingu.

Te i inne uwarunkowania sprawiają, że producenci chemii gospodarczej coraz chętniej i aktywniej poszukują rozwiązań opakowaniowych bardziej przyjaznych środowisku.

Butelki PET z domieszką materiałów pochodzących z recyklingu, to obecnie jeden z najchętniej wykorzystywanych sposobów na zastępowanie „standardowych” opakowań tymi bardziej eko (zwłaszcza w aspekcie komunikacji marketingowej). Należy przy tym pamiętać, że rezygnacja ze standardowego PET-a powinna łączyć się także ze zmianą surowca etykiety produktu.

 

Ekologiczne rozwiązania etykietowe

Producenci etykiet, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom producentów detergentów, włączają do oferty materiały etykietowe, wpisujące się w ideę tworzenia opakowań  przyjaznych środowisku. Należą do nich między innymi materiały samoprzylepne:

– wspomagające powtórne użycie opakowania

– zredukowane

– wspomagające recykling

– z zawartością surowców z recyklingu

– ze źródeł odnawialnych.

Materiały wspomagające powtórne użycie opakowania to te, które maksymalizują możliwości recyklingu opakowań szklanych, a tym samym umożliwiają łatwe usunięcie etykiety w procesie recyklingu i powtórne wykorzystanie danego opakowania. Wśród materiałów zredukowanych (o zredukowanej gramaturze) dostępne są rozwiązania umożliwiające zwiększenie wydajności surowca bez wpływu na wygląd i szybkość aplikacji etykiet. Rozwiązania zredukowane pozwalają na nawinięcie dwukrotnie większej liczby etykiet przy zwiększeniu średnicy rolki o zaledwie 10%.

Materiały etykietowe wspomagające recykling opakowania można podzielić na dwie kategorie: pierwsze z nich maksymalizują możliwość uzyskania czystej stłuczki szklanej lub regranulatu PET, drugie umożliwiają łatwe i bezśladowe usunięcie etykiety w procesie recyklingu.

Dużym zainteresowaniem producentów branży chemii gospodarczej cieszą się rozwiązania etykietowe z zawartością surowców z recyklingu. Ich podstawową zaletą i założeniem produkcyjnym jest fakt znacznego ograniczenia zużycia ropy naftowej, wody i energii a także kluczowa rola w gospodarce o obiegu zamkniętym. Warto zaznaczyć, że etykiety produkowane na materiałach samoprzylepnych zawierających elementy z recyklingu, wyglądem podkreślają aspekt środowiskowy etykietowanego produktu. Wśród najczęściej wykorzystywanych rozwiązań w tym zakresie wymienić należy:

– folie polipropylenowe, w których surowiec z recyklingu zajmuje ok 20% całości produktu,

– folie polietylenowe z 30% domieszką regranulatu z butelek z recyklingu,

– materiały papierowe (rzadziej stosowane) z udziałem pozostałości organicznych z owoców cytrusowych, winogron lub jęczmienia lub z udziałem włókiem z recyklingu oferowane w połączeniu z podkładem papierowym z recyklingu.

Mówiąc o materiałach etykietowych wytworzonych ze źródeł odnawialnych warto wspomnieć o tym, że  eliminują one lub znacznie ograniczają negatywny wpływ opakowania na środowisko naturalne; wpływają znacząco na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych lub też przyczyniają się do zmniejszenia emisji CO2 dzięki wykorzystaniu biomasy roślinnej.  Zawartość surowca organicznego w tego typu materiałach wynosi zwykle w granicach 80% -93%. Materiały etykietowe ze źródeł odnawialnych produkowane są najczęściej z etanolu z trzciny cukrowej, odpadów powstałych podczas wydobycia i cięciu marmuru, z domieszką włókien z konopi czy lnu lub bawełny.

Istnieją także rozwiązania, których założeniem jest szybki proces biodegradacji (w warunkach kompostowania przemysłowego). Takim rozwiązaniem są na przykład folie PLA, produkowane z kwasu mlekowego w drodze fermentacji cukru kukurydzianego.

Wybór odpowiedniego surowca etykietowego zawsze powinien „iść w parze” z doborem opakowania jednostkowego. Spójność stosowanych materiałów daje możliwość pełnego wykorzystania możliwości recyklingu opakowań.

Mniej, znaczy więcej

Dopasowanie do ściśle określonej grupy docelowej, do specyficznych wymagań lub upodobań konsumentów sprawiły, że producenci detergentów coraz częściej korzystają z opcji tworzenia kilku, kilkunastu czy kilkudziesięciu wersji jednego produktu. Jeszcze jakiś czas temu płyn do mycia naczyń miał po prostu skutecznie zmyć tłuszcz; dziś dodatkowo pielęgnuje dłonie, nabłyszcza, ma zapach pomarańczy, granatu, konwalii czy zielonej herbaty. Uwarunkowania te sprawiły, że zmianie uległ sposób realizacji zamówień opakowań jednostkowych i etykiet samoprzylepnych. Produkcja seryjna zostaje zastępowana tzw. just in time, czyli realizacją niskonakładowych zleceń (lub zleceń łączonych, tzn. takich, w których dla jednego produktu pojawia się wiele wzorów) w stosunkowo krótkim czasie. Producentom detergentów coraz częściej zależy na realizacji zleceń na mniejszą, jednorazową ilość etykiet i opakowań, przy jednoczesnej realizacji tych zleceń w opcji „na żądanie” . Taki schemat działania możliwy jest głównie dzięki rozwojowi druku cyfrowego, który umożliwia efektowny i efektywny kosztowo, druk etykiet i opakowań.

Spośród wielu pojawiających się trendów związanych z tworzeniem opakowań dla branży chemii gospodarczej, eko-odpowiedzialność i produkcja etykiet czy opakowań z opcją just in time, wydają się być tymi, których idea i założenia pozostaną z nami na dłużej. Warunkuje je bowiem nie tylko specyfika zachowania konsumentów, ale także (a może przede wszystkim) prawo.