Chcąc podkreślić unikalność swoich produktów producenci poszukują coraz to nowszych rozwiązań, dzięki którym będą wyróżniać się spośród konkurencji na rynku. Szansą na to jest rozwój technologii umożliwiającej wyjście poza obowiązujące standardy w projektowaniu etykiet i opakowań. Rozszerzona rzeczywistość, bo o niej mowa, nieśmiało wkracza do branży opakowań dając tym samym możliwość przeniesienia produktu do wirtualnego świata.
Czym jest rozszerzona rzeczywistość?
Rozszerzona rzeczywistość (Augmented Reality) to technologia, która łączy elementy świata rzeczywistego i wirtualnego. Innowacyjne rozwiązania pozwalają nakładać na realne obiekty (uchwycone obiektywem kamery) elementy generowane komputerowo. AR najczęściej wykorzystuje się w mobilnych aplikacjach na smartfony i tablety. Pierwszym a zarazem najbardziej rozpoznawalnym przykładem, który wykorzystywał ten system, była popularna przed kilkoma laty gra Pokemon Go, pozwalająca obserwować na ekranie telefonu pojawiające się i znikające nakładki z nieuchwytnymi postaciami. Rozszerzoną rzeczywistość zastosowano także w aplikacji Google Sky Map. Wystarczy skierować kamerkę na przestrzeń ponad horyzontem, aby uzyskać obraz z informacjami o planetach, konstelacjach, gwiazdach i innych kosmicznych obiektach wyeksponowanych na tle prawdziwego nieba.
Rozszerzona rzeczywistość w branży etykiet
Możliwości rozszerzonej rzeczywistości niejako przenoszą branżę etykiet samoprzylepnych w zupełnie inny wymiar. Produkcja etykiet pozwala podkreślić identyfikację wizualną marki i wyróżnić artykuły na tle konkurencji. Człowiek z natury jest wzrokowcem, dlatego estetyczne opakowania przyciągają wzrok. Przemyślana strategia reklamowa powoduje, że brand staje się rozpoznawalny, co wspiera sprzedaż.
Zaskakujące swoją formą interaktywne etykiety to doskonały sposób, by zyskać dodatkowe źródło komunikacji z klientem. Nakładanie w czasie rzeczywistym na „prawdziwy świat” elementów cyfrowych pomaga tworzyć intrygujące przekazy, które bardzo dobrze oddziałują na emocje.
Co można przekazać przy pomocy rozszerzonej rzeczywistości?
Przy pomocy rozszerzonej rzeczywistości można przekazać niemalże wszystko. Wykorzystując AR w nietuzinowy sposób opowiadamy m.in. o:
- składnikach wykorzystanych w recepturze i ich pochodzeniu – rozwiązanie to świetnie sprawdzi się m.in. przy opakowaniach na naturalne kosmetyki czy ekologiczną żywność, których skład jest bardzo ważny dla świadomego konsumenta,
- procesie tworzenia produktu – w ten sposób można przybliżyć odbiorcom producenta, jego założenia czy stosowane technologie,
- możliwościach zastosowania wyrobu – interaktywne etykiety mogą podpowiadać w jaki sposób użyć danego produktu lub jaki jest sposób jego optymalnego wykorzystania.
A wszystko z wykorzystaniem prezentacji, filmów wideo, obrazów oraz animacji, które wzbogacają przekaz.
Co można zyskać dzięki zastosowaniu AR?
Opakowania, których projekt uwzględnia rozszerzoną rzeczywistość przyczyniają się między innymi do:
- zwiększenia zaangażowania Klientów dzięki interaktywnej zawartości;
- większej lojalności Kupujących wobec marki;
- dzięki możliwości przekazania dodatkowej treści stanowią wsparcie dla realizowania wymogów związanych z tym co należy zamieścić na opakowaniu.
Rozszerzona rzeczywistość w praktyce
Tworząc koncept opakowania uwzględniający rozszerzoną rzeczywistość należy posiadać odpowiednią widzę na temat tego w jaki sposób przygotować projekt aby skutecznie i bezproblemowo reagował na wywołanie interakcji z dedykowaną aplikacją. Należy przy tym pamiętać, że są pewne czynniki, które mogą utrudniać przekaz: Są to przede wszystkim:
- zastosowanie błyszczącego materiału np. w zdobieniach znajdujących się na etykiecie bądź opakowaniu;
- brak kontrastu na etykiecie bądź opakowaniu;
- zastosowanie transparentnego materiału;
- zbyt „prosty” wzór etykiety (zbyt mała ilość elementów charakterystycznych);
Aby ograniczyć te elementy, strategia opakowania uwzględniająca użycie technologii rozszerzonej rzeczywistości powinna zostać opracowana przez profesjonalną firmę, która posiada wiedzę na temat łączenia techniki druku z nowoczesną technologią AR.
Etykiety – poznaj innowacyjną ofertę drukarni ANIFLEX
Drukarnia ANIFLEX to producent etykiet z wieloletnim doświadczeniem w branży poligraficznej. Oprócz standardowych etykiet (samoprzylepnych i termokurczliwych) oraz elastycznych opakowań polecamy innowacyjne rozwiązania dopasowane do oczekiwań zmieniającego się rynku. W swoich projektach wykorzystujemy założenia rozszerzonej rzeczywistości. Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu – chętnie opowiemy na wszystkie pytania.